Dag 9

30.07.2011

Kære mor og far og mormor og morfar og farfar og farmor og oldemødre og oldefædre og kusiner og fætre og mostre og fastre og farbrødre og morbrødre og onkler og tanter og søstre og brødre og kæledyr og venner og bekendte (og alle førnævnte med ”pap-” foran)

Det er nu dag 9. Solen har været oppe i længere tid, og det kan efterhånden mærkes inde i teltene, hvor vi nu kan konstatere, at aircondition havde været guld værd! Omkring teltpladsen ser man drenge og herrer smøre hinanden ind i cream – solcream (billeder følger til billedaften). Vi gik derefter i samlet flok til den fjerneste restaurant på Solaris camp, hvor morgenmaden blev indtaget med fro og velvære (scrambled egg slår aldrig fejl).

Turen gik nu med bus til Krka Nationalpark, hvor bussen stoppede 30 minutters gang fra selve parken. Det resulterede i en gåtur i stegende sol, hvilket nu ikke var et problem, for drengene havde husket vand, og med tanken om en snarlig badetur forude var humøret højt. Ved ankomst forekommer der en pludselig overraskelse. Vi, i koret, er ikke vant til pludselige overraskelser på vores korturer, men denne gang var der ingen vej uden om – vi skulle betale entré! Denne situation blev dog hurtigt løst ved hjælp af en Finn(sk) forhandling, og koret kunne nu i flok fortsætte ind i Krka Nationalpark. Der gik kun et øjeblik fra ankomst, før vi havde fundet et sted at ligge vores ting – et sted i skygge, og alle stod klar til at hoppe i vandet. Det var et fantastisk sted at bade. Vandet var klart, som en krystal poleret gennem årtier. Solen skinnede som en stjerne 150*10^6 km. væk fra jorden (Se Dagens fact #1), og man skulle blot svømme få meter i det klare vand før man fik at se, hvad der kun kunne betragtes som rent guf for øjnene(…) Et vandfald (Röski Slap) i 10 etager som nemt kunne forveksles med Angel Falls – vandet der i glidende strøm svæver ud over klippeskråningen og efterlader en regnbue på sin vej. Vi svømmede i lettere spredt flok ud til vandfaldet, hvor et reb afgrænsede hvortil man måtte svømme. Dette reb knækkede på besynderlig vis, og herrerne måtte sammen svømme ud og hive de to ender mod hinanden før livredderen i gummibåden – der i øvrigt tog sig rigtig, rigtig, rigtig god tid – hægtede de to frakoblede ender sammen og vi igen kunne bade i ro og mag. Det skal dertil lige tilføjes, at der, mens herrerne kæmpede løs for at hive rebbene mod hinanden ved et vandfald, hvor strømmen under vandet i forvejen var den største forhindring for en fremdrift, var et par mandlige sydlandske turister, der tilsyneladende syntes det kunne være sjovt at tage et billede, mens de sad på rebet – vi elsker bare franskmænd!

Efter den fantastiske svømmetur i ferskvand gik vi gruppevis ud og spiste frokost på en af de få restauranter som var omkring vandfaldet. Værd at bemærke ved denne frokost var Dimitrij (organist og Finns tidligere elev), som spiste sammen med gruppe 8 (Magnus Kjærulff Payer Blach Bentzen-Langballe, Nikolaj Burup, Christian Andersen, Emil Lauersen og Kalle Jensen), der fortærede en hel fisk uden tøven (billede ses nedenunder). Nogle valgte at udforske den flotte naturpark, mens andre valgte at lægge sig på det i forvejen menneskefyldte sted og slikke sol. Dette blev da også efterfulgt af endnu en svømmetur for de fleste drenge og herrer, inden vi til sidst gik op langs det 25,5 m. høje vandfald for at gå bussen i møde. Her mødte vi pludselig endnu en udfordring. Det viste sig, at vi åbenbart havde købt en indgangsbillet, der KUN gjaldt én indgang/udgang, så vi fik nu muligheden for at gå de 5 km. tilbage eller gå 4,5 km. op til der hvor vores bus holdte, vel og mærke med en 900 m. stigning. Heldigvis kan vi nu konstatere at vores buschauffør GODT kan køre bus – The man Got Skills! Martin snoede den 14 m. lange bus rundt om bjergsiderne og hentede os. Det skal lige siges, at de busser der normalt kniber sig rundt om svingende er 12 m. lange, så vi var alle meget imponeret og meget taknemmelige for at undgå den lange gåtur.

Da vi var tilbagevendt til Solaris Camp ved 17-tiden stod den på fri leg på grøn stue eller fælles badning i enten hav eller pool. Koret gik gruppevis ud og spiste på campingpladsen, mens gruppe Ø tog til byen og havde fællesmiddag (Her er Dimitrij endnu engang i kamp mod to kæmpe fiskehoveder, som han da også får gjort skindløse). Ved 21-tiden gik de flest grupper ned til en stor Pool – en saltvandspool med salt nok til at kunne flyde. Saltvandet antager vi kom fra Adriaterhavet og var blevet renset før det endte i poolen. Saltet skræmte dog ikke drengen væk – De fik alle nydt en aftenbadning indtil mørket faldt på. Herefter faldt drengene til ro i deres respektive telte, og det var tydeligt at drengene så frem til morgendagen, der er fuldstændig fri, hvortil det dog skal tilføjes, at badning uden tvivl kommer til at stå på menuen.

Dagens skribenter er:

Allan Fab, en ung zebra, cykler hjem langs Fup-Bælt & Banjo Puk i rul

Dagens bommert #1: Steffen Jespersen a.k.a. Stephan Jespermann hopper i vandet, hvorefter han kommer i tanke om, at hans pung der er fyldt med pengesedler ligger i badebukselommen, hvortil han kaster sig op af vandet, for at finde pungen frem og ligge sedlerne til tørrer.

Dagens bommert #2: Efter den vellykkede badetur ved vandfaldet, venter vi på at bussen får snørklet sig rundt om bjergsiderne så vi kan blive hentet. Et par af drengene sætter sig på en mindre klippeskråning, hvortil Christian Andersen pludselig udbryde: ”Jeg har sat mig på et hvepsebo.” Umiddelbart efter kommer Johannes Bromand løbende mod en gruppe herrer, og udbryder: ”Jeg er blevet stukket af en hveps, jeg ville bare se hvordan de så ud tæt på.” Det viste sig efterfølgende, at Christian var blevet stukket, havde Johannes stukket hovedet ned i hvepseboet – Johannes benægter hændelsen.

Dagens Fact #1: Solen er 150*10^6 km. fra planeten Jorden.

Citat #1: ”I har købt indgang det forkerte sted, i må ikke komme ud af parken her.”: Citat af den kvindelige parkbetjent vi møder på vej ud af parken, hvortil hun tilføjer at vi gerne må gå de resterende 4,5 km med en 900 m. stigning uden at betale ekstra…

Citat #2: ”Man må ikke gå længere ud en Benjamin Evald er høj” – Citat af Finn

Citat #3: ”Og til herrerne; ikke have noget Kissejav i aften” – citat af Finn ved aftenens gruppeledermøde – ordets betydning er ukendt.

Citat #4: ”Finn må godt nok have været i koret i lang tid, hvis han har været i koret siden han var 10 år.” – citat af Chrilles Holmes, der undrer sig over hvem der har været i koret i længst tid.

Citat #5: Tjener til Finn: ”Du må ikke bruge dit gebis.” Dette sker efter Finn har haft taget fiskens tænder ud. Fisken som tilhørte Dimitrij.

Det fantasktiske Krka.

Morten synes det er et stort vandfald.

Man skal jo så tæt på som muligt.

Frokost fisk før Dmitri

Frokost fisk efter Dmitri

Vi prøver at komme ud.

Vi vil virkelig gerne ud!